Niemcy mają wprowadzić szereg ograniczeń dotyczących reklamy wyrobów tytoniowych na ulicach, przystankach autobusowych i w kinach. Jest to jedyne państwo UE, które nadal pozwala na szeroką reklamę wyrobów tytoniowych.
Niemiecki rząd ogłosił, że ograniczy reklamę zewnętrzną wyrobów tytoniowych od stycznia 2022 r. Po latach negocjacji w rządzącej koalicji kraju.
Reklama wyrobów tytoniowych będzie dozwolona tylko w sklepach tytoniowych, podczas gdy w kinach reklamy produktów tytoniowych mogą być wyświetlane tylko w filmach, które nie są skierowane do osób poniżej 18 roku życia. Dystrybucja bezpłatnych próbek tytoniu nie będzie już dozwolona poza specjalistycznymi sklepami.
Ograniczenia dotyczące reklamy zewnętrznej mają być wdrażane etapami - będą obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. w przypadku wyrobów tytoniowych, od 1 stycznia 2023 r. w przypadku podgrzewaczy tytoniu i od 1 stycznia 2024 r. w przypadku e-papierosów. Nowe rozporządzenie dotyczące reklamy wyrobów tytoniowych w kinach ma wejść w życie na przełomie roku.
Gabinet naciskał na podobną inicjatywę w 2016 r., Ale spotkał się z oporem bloku CDU / CSU kanclerz Angeli Merkel. Koalicja zmieniła swoje stanowisko pod koniec ubiegłego roku.
Przemysł tytoniowy wydaje rocznie około 100 milionów euro (112 milionów dolarów) na reklamę kinową i zewnętrzną w Niemczech. Część dochodów trafiała także do władz lokalnych, na przykład za umożliwienie plakatowania przystanków autobusowych.
Liberalni pro-biznesowi wolni demokraci (FDP) stwierdzili, że zakaz reklamy tytoniu na zewnątrz idzie o krok za daleko.